آخرین اخبار
کد مطلب: 125050
مستندات اصابت دقيق موشک‌هاي سپاه به مواضع داعش + تصاوير و نقشه‌
تاریخ انتشار : 1396/04/11 10:23:23
نمایش : 2475
بررسي فيلم‌هاي منتشره توسط سپاه از لحظات اصابت موشک‌ها به اهداف، نشان مي‌دهد که موشک‌هاي سپاه دقيقا به هدف‌ها اصابت کرده‌اند.
به گزارش  خبرنگار سلام لردگان؛ به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي روز 28 خرداد ماه گذشته با 6 فروند موشک بالستيک ميان‌بُرد، 6 هدف را در استان ديرالزور سوريه با موفقيت مورد اصابت قرار داد.

طبق فيلم‌هاي منتشره، موشک‌هايي که نيروي هوافضاي سپاه پاسدارن در اين عمليات مورد استفاده قرار داده است، موشک‌هاي بالستيک و نقطه‌زن ذوالفقار و همچنين موشک‌هاي بالستيک ميان برد قيام بوده است.

در اين حمله که در پاسخ به حملات تروريستي 17 خرداد تهران صورت گرفت، مقرّ فرماندهي و مراکز تجمع و پشتيباني و ساخت خودروهاي انتحاري تروريست‌هاي تکفيري در منطقه ديرالزور در شرق سوريه با هدف تنبيه تروريست‌هاي جنايتکار، مورد حمله موشکي سپاه قرار گرفت.

همزمان با اجراي موفقيت‌آميز اين عمليات، سپاه پاسداران اعلام کرد که با اعزام چندين فروند پهپاد از حومه دمشق، لحظه اصابت موشک‌ها به اهداف را تصويربرداري کرده و ساعتي بعد هم اين فيلم‌ها منتشر شد.

در ذيل بررسي خواهيم کرد که آيا اين 2 موشکي که سپاه فيلم اصابت‌شان را منتشر کرده بود، آيا به اهداف اصابت کرده‌اند يا خير.

** موشک اول

در يکي از فيلم‌ها، واضح است که سپاه اين هدف را که يک مرکز مخابراتي و فرماندهي داعش است را از فاصله بيش از 580 کيلومتري ( در صورتي که موشک از استان کرمانشاه شليک شده باشد)، شناسايي کرده است.

بررسي اين فيلم نشان مي‌دهد که هدف مورد نظر سپاه، يک مجموعه بوده و داراي چندين ساختمان کنترل و فرماندهي به همراه دو دکل بزرگ مخابراتي بوده است که موشک، به يکي از ساختمان‌ها اصابت کرده و سپس موجب تخريب و وقوع آتش‌سوزي در همان ساختمان و ساختمان‌هاي مجاور از اين مجموعه فرماندهي داعش شده است.

در بيانيه اي هم که سپاه چند روز پس از اين عمليات منتشر کرد، اعلام شده بود که مقرهاي فرماندهي داعش مورد حمله قرار گرفته است که احتمالا اين مرکز بزرگ فرماندهي، يکي از همان مقرها بوده است.

 

 مستندات اصابت دقيق موشک‌هاي سپاه به مواضع داعش + تصاوير و نقشه‌

مقر فرماندهي - مخابراتي داعش در شهر الميادين - به دکل‌ها دقت کنيد (بالا)


اولين لحظه پس از اصابت موشک - موشک به جداره‌هاي ديوار ساختمان شماره 3 اصابت کرده است (پايين)

 مستندات اصابت دقيق موشک‌هاي سپاه به مواضع داعش + تصاوير و نقشه‌

 

در فيلم واضح است که براي زدن اين هدف، موشک از ضلع جنوب شرقي به آن نزديک شده و اصابت مي‌کند. فيلمي که سپاه از اين اقدام منتشر کرده، نشان مي‌دهد که درختان کنار دکل‌ها، ساختمان شماره 1، ساختمان شماره 2، ساختمان شماره 3 و ساختمان شماره 4 (طبق تصوير) در جريان اين اصابت، تخريب شده و يا آسيب جدي ديده‌اند.

 

 مستندات اصابت دقيق موشک‌هاي سپاه به مواضع داعش + تصاوير و نقشه‌

 

سپاه پاسداران در مجموع اين عمليات، از موشک‌هاي ذوالفقار و قيام استفاده کرده است که هر دوي اين موشک‌ها، بالستيک هستند اما تفاوت‌هايي با يکديگر دارند.

موشک بالستيک ذوالفقار، موشکي زاويه پرتاب است که بردي معادل 700 کيلومتر دارد. اين موشک براي رسيدن به هدف از سوخت جامد مرکب بهره جسته و در مهمترين بخش، از سرجنگي قابل هدايت تا لحظه پاياني اصابت به هدف، برخوردار است.

 مستندات اصابت دقيق موشک‌هاي سپاه به مواضع داعش + تصاوير و نقشه‌

مستندات اصابت دقيق موشک‌هاي سپاه به مواضع داعش + تصاوير و نقشه‌

از رد دودهاي سفيد رنگ، مشخص است که 3 موشک ذوالفقار با هم از يک نقطه شليک شده‌اند و در فيلم منتشره شده توسط صدا و سيما، معلوم مي‌شود که موشک‌هاي ذوالفقار از کرمانشاه شليک شده‌اند

موشک بالستيک ذوالفقار، اولين بار در جريان رژه نيروهاي مسلح در 31 شهرويرماه سال 95 در بندرعباس رونمايي شده بود که در آن رونمايي، موشک‌ها صرفا روي خودرو حامل قرار گرفته بودند و لانچري (پرتابگر) نداشتند.

چند روز بعد و در چهارم مهر ماه سال 95، خط توليد انبوه موشک بالستيک ذوالفقار توسط سردار دهقان وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، رونمايي شد تا اين موشک، به عنوان يکي از پايه‌هاي اصلي توان موشکي جمهوري اسلامي ايران در ميان‌بُرد شود.

فاصله حومه کرمانشاه تا اين مقر فرماندهي داعش در شهر الميادين در استان ديرالزور سوريه، بيش از 580 کيلومتر است. در تصوير ذيل اين فاصله به طور تخميني نشان داده شده است.

 مستندات اصابت دقيق موشک‌هاي سپاه به مواضع داعش + تصاوير و نقشه‌

 

 

** موشک دوم

در هدف دوم، سپاه پاسداران پس از يک کار اطلاعاتي و شناسايي گسترده، متوجه حضور فرماندهان اصلي تروريست‌ها در يکي از خانه‌هاي عادي شهر الميادين شده بودند. اين خانه در جنوب غربي شهر الميادن و در حاشيه اين شهر واقع شده بود و از اين حيث، کار شناسايي هدف و رصد چند روز سوژه، توسط سپاه به خوبي و با دقت بالا، صورت گرفته و محل استقرار و زمان حضور سوژه در شبي که موشک‌ها به سوي آن هدف، شليک شده بود، قطعي بوده است.

بر همين اساس، نيروي هوافضاي سپاه مختصات اين هدف را دريافت کرده و با استفاده از يک فروند موشک، با دقت بالايي و در زمان حضور فرد مورد نظر، هدف را مورد اصابت قرار داد.

فاصله اين هدف تا کرمانشاه (در صورتي که موشک از کرمانشاه به سوي ان شليک شده باشد)، حدود 600 کيلومتر است.

 

 مستندات اصابت دقيق موشک‌هاي سپاه به مواضع داعش + تصاوير و نقشه‌

لحظه اصابت موشک به هدف دوم

اين موشک در حالي با دقت بالايي اصابت کرده است که سايت بي‌بي‌سي فارسي در گزارشي احتمال داده که هدف سپاه، يک ساختمان چندين طبقه در فاصله حدود 100-150 متري محل اصابت موشک (سمت راست هدف) بوده است، حال اينکه هدف، آن ساختمان نبوده است چه اينکه داعش معمولا براي فرماندهانش از ساختمان‌هاي چند طبقه و بزرگ استفاده نمي‌کند چرا که ترددها، مشخص مي‌کنند که ساختمان‌هاي بزرگ و چند طبقه، محل استقرار يا تجمع تروريست‌ها هستند.

از اين رو، ساختماني کوچک و يک طبقه (احتمالا محل استراحت شبانه)، محل استقرار يکي از فرماندهان داعش در جنوب غرب الميادين بوده و سپاه نيز، همان ساختمان را هدف قرار داده و فيلم منتشره هم مويد اين موضوع است که موشک دقيقا به هدف اصابت کرده است.

 

 مستندات اصابت دقيق موشک‌هاي سپاه به مواضع داعش + تصاوير و نقشه‌

 

سپاه پاسداران در اين عمليات موشکي، از موشک بالستيک قيام هم استفاده کرده اما موشک مشخص نيست که براي کدام هدف از چه موشکي استفاده شده است. اما موشک قيام، موشکي سوخت مايع و بدون باله است که جمهوري اسلامي ايران اين موشک را مخصوص زدن پايگاه‌هاي آمريکا در منطقه توليد انبوه کرده و تحويل نيروي هوافضاي سپاه داده است.

اين موشک، از دقت بالايي برخوردار بوده و اخيرا نيز تصاويري منتشر شده که نشان مي‌دهد، اين موشک نيز به سر جنگي قابل هدايت تا لحظه اصابت (هدايت پاياني مسير) تجهيز شده است.

 مستندات اصابت دقيق موشک‌هاي سپاه به مواضع داعش + تصاوير و نقشه‌

2 فروند موشک قيام - لحظاتي قبل از شليک (28 خرداد)

نکته قابل توجه درباره اين عمليات موشکي، آن است که حتي ارتش رژيم صهيونيستي هم به دقت بالاي موشک‌ها در اصابت به اهداف اذعان کرده است، آنجايي که افيخاي ادرعي سخنگوي رسمي ارتش اسرائيل 4 روز بعد از اين حملات و احتمالا پس از دريافت گزارش‌هاي منابع اطلاعاتي - امنيتي اسرائيل، در صفحه رسمي خود در توئيتر نوشت: ايران اين هفته موشک زمين به زمين با دقت بالا، به سمت اهداف داعش در سوريه شليک کرد و اينگونه داعش ضربات دردناکي دريافت کرد.

 مستندات اصابت دقيق موشک‌هاي سپاه به مواضع داعش + تصاوير و نقشه‌

 

طبق اعلام رسمي سپاه پاسداران، کليه مراحل شناسايي و جمع‌آوري اطلاعات پيرامون وضعيت مقرها و موقعيت تروريست‌هاي تکفيري در منطقه ديرالزور، صرفاً توسط عوامل ميداني نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در فرآيندي دقيق و مطمئن صورت پذيرفت و در اختيار نيروي هوافضاي سپاه قرار گرفته است. در اين عمليات بيش از 170 تروريست تکفيري از جمله چند تن از فرماندهان و عناصر مؤثر داعش به هلاکت رسيده و علاوه بر مجروحيت تعدادي ديگر از تروريست‌ها، تلفات سنگيني بر ادوات، تجهيزات و سامانه‌هاي آنان وارد شده است.

منبع: تسنيم

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس